Blog

Prawo jazdy na Islandii – kurs, egzaminy i koszty

Od kilku tygodni jestem szczęśliwym posiadaczem prawa jazdy i tym samym jest to mój pierwszy islandzki dokument. Kurs oraz egzaminy zrobiłem właśnie na Islandii i dzisiaj podzielę się z wami moim doświadczeniem na ten temat.

Kurs prawa jazdy (kat. B)

Kurs prawa jazdy na Islandii jest podzielony na trzy części (szkoły): teorię, praktykę i naukę jazdy ekstremalnej. W celu jego rozpoczęcia należy skontaktować się z instruktorem albo ze szkołą nauki jazdy. Ja najpierw skontaktowałem się z wybraną przeze mnie szkołą (Ökuskólinn í Mjódd) i w pierwszej kolejności odbyłem kurs teoretyczny. Jednak tutaj nie ma znaczenia, w jakiej kolejności odbywa się pierwszą (teoria) i drugą (praktyka) szkołę. Można najpierw zacząć kurs od jazd (co częściej jest praktykowane) i w międzyczasie robić teorię. Poniżej znajdziecie szczegółowe informacje na temat każdej szkoły oraz egzaminu.

I szkoła: teoria

Kurs prawa jazdy, tak jak wspomniałem powyżej, rozpocząłem od pierwszej szkoły, czyli teorii. Zapisałem się na zajęcia prowadzone w języku angielskim, organizowane w tygodniu roboczym i zajęły mi one w sumie tylko trzy dni (zajęcia trwały po ok. 3 godziny – od 17:00 do 20:00) i prawdopodobnie dlatego, że w mojej klasie były raptem 3 osoby. Oficjalnie pierwsza szkoła powinna trwać 30 godzin, a grupa kursantów liczyć min. 10-15 osób.

Na zajęciach otrzymałem cztery książeczki z próbnymi testami (wraz z odpowiedziami), broszurkę ze znakami drogowymi oraz wydrukowane slajdy z przykładami różnych sytuacji drogowych. Za każdym razem była sprawdzana obecność, a zajęcia prowadzone były w formie wykładów z prezentacjami. Warto wiedzieć, że kurs ten można odbyć w języku polskim oraz to, że można zapisać się również do grupy weekendowej. Po ukończeniu pierwszej szkoły nie ma wewnętrznego egzaminu z teorii.

II szkoła: nauka jazdy

Druga szkoła, czyli nauka jazdy samochodem, obejmuje min. 12 jazd z instruktorem, które trwają po ok. 45 minut. Po ich odbyciu instruktor może zapisać nas do trzeciej szkoły. I teoretycznie na egzaminy również, jednak rzadko zdarza się, że ta niewielka liczba godzin spędzonych na nauce jazdy wystarczy, aby do nich przystąpić. Dlatego najczęściej kontynuuje się naukę wraz z instruktorem lub członkiem swojej rodziny (można postarać się o specjalne zezwolenie). Ja w sumie odbyłem 19 jazd, zanim poszedłem do trzeciej szkoły i przystąpiłem do egzaminów, aby nie mieć dłuższych przerw w jeździe samochodem.

Podczas nauki jazdy samochodem otrzymuje się książeczkę (Ökunámsbók), w której nasz instruktor zapisuje m.in. daty odbytych jazd i co kiedy zostało zaliczone. Znajdziemy w niej również wiele praktycznych informacji na temat wszystkich szkół i egzaminów.

III szkoła: Nauka jazdy ekstremalnej

Po 12 godzinach jazdy z instruktorem można odbyć trzecią szkołę (Ökuskóli 3), która obejmuje teorię i praktykę jazdy w ekstremalnych warunkach drogowych. W sumie kurs ten zajął mi cztery godziny i naprawdę bardzo dobrze się na nim bawiłem. Zajęcia zostały podzielone na dwie części, a każda z nich była podzielona na część teoretyczną (pogadankową) i praktyczną. Przez 45 min. miałem okazję jeździć samochodem celowo wprowadzanym w poślizg, czy z ograniczoną przyczepnością. Byłem również w symulatorze dachowania, a także miałem okazję wczucia się w pijanego człowieka dzięki alkogoglom. Ta szkoła nie jest zakończona egzaminem, tylko podpisem, że się ją odbyło.

Egzaminy

Wszystkie egzaminy (teoretyczny i praktyczny) odbywają się w Frumherji, gdzie od razu za nie płacimy. Po umówieniu na egzamin teoretyczny oraz praktyczny czekałem ok. tygodnia.

Egzamin teoretyczny

Egzamin teoretyczny zdajemy nie przy komputerze, a poprzez wypełnienie książeczki z pytaniami, która składa się z dwóch części (w sumie 30 pytań). W pierwszej części można popełnić 2 błędy, a w drugiej 5. Jeżeli w pierwszej nie popełniło się żadnego, to w drugiej możemy pomylić się 7 razy. Odpowiedzi zaznaczamy ołówkiem i mamy na to 45 minut. Egzamin ten możemy zdać w języku polskim. Wyniki otrzymujemy od razu.

Egzamin praktyczny

Kiedy nasz instruktor jazdy uzna, że jesteśmy gotowi do przystąpienia do egzaminu praktycznego, to nas na niego umawia. Egzamin rozpoczyna się w ośrodku Frumherji, gdzie czeka na nas instruktor, który przekazuje nam kluczyki do swojego samochodu, którym dotychczas się jeździło. Następnie spotykamy się z egzaminatorem i odbywamy z nim egzamin praktyczny. Dużą zaletą jest to, że egzamin przeprowadzany jest na samochodzie instruktora, który dobrze znamy.

Kiedy wsiądziemy wraz z egzaminatorem do samochodu, to będziemy musieli wylosować pięć kart z pytaniami, które dotyczą budowy i obsługi samochodu. Gdy poprawnie na nie odpowiemy, wyjeżdżamy z ośrodka. Mój egzamin praktyczny trwał 20 minut i przebiegł w bardzo miłej atmosferze. Od razu po jego zdaniu otrzymałem papier (kartkę A4), stwierdzającą, że mogę prowadzić samochód.

Informacje dodatkowe

  • Dokument prawa jazdy otrzymujemy po ok. tygodniu od zdania egzaminu i jest on ważny przez 3 lata. Dokument odbieramy w Sýslumaðurinn.
  • Jeżeli przez 3 lata od otrzymania prawa jazdy nie miało się żadnego wypadku, to zostają one przedłużone na 15 lat.
  • Przed egzaminami, podczas robienia kursów, musimy złożyć podanie o wydanie prawa jazdy w Sýslumaðurinn.
  • Na Islandii nie mamy do zaliczenia placu manewrowego, a egzamin praktyczny nie jest rejestrowany na kamerze.
  • Kurs oraz egzamin teoretyczny możemy odbyć w języku polskim.
  • Najpopularniejszym wśród Polaków na Islandii instruktorem nauki jazdy jest Hannes Freyr (tel.: 858-4050) – ponoć mówi po polsku i jest bardzo sympatyczny. Ja natomiast mogę polecić Guðbrandura Bogasona (tel.: 892-1422), z którym odbyłem kurs.

Opłaty

Jeżeli chodzi o koszty, to w sumie za prawo jazdy zapłaciłem 293 400 ISK (≈ 10 000 PLN):

  • szkoła pierwsza (teoria): 34 000 ISK
  • szkoła druga (nauka jazdy): 199 500 ISK
  • szkoła trzecia (nauka jazdy ekstremalnej): 44 500 ISK
  • podanie o wydanie prawa jazdy: 1 200 ISK
  • egzamin teoretyczny: 3 800 ISK
  • egzamin praktyczny 10 400 ISK

Przydatne linki

Tak wyglądał mój kurs prawa jazdy na Islandii, który rozpocząłem w styczniu i zdałem w marcu 2018 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *